Komentarze: 1
Co się zaś tyczy terminu „alternatywność”, to można wyróżnić w naukach humanistycznych przynajmniej trzy sposoby posługiwania się tym terminem. Nas interesuje rozumienie mające charakter wartościujący, mianowicie oznaczające proponowanie lub realizowanie pewnych odmiennych hierarchii wartości, stylów życia, zachowania itd. – odmiennych od tych, które dominują w danym społeczeństwie. Te propozycje są zorientowane na ulepszenie zastanego świata, a nie na jego zburzenie; zakłada się, że proponowane zmiany są „lepsze” od tych, które chce się ulepszyć.
Przejdźmy zatem do istotniejszych rozmowa kwalifikacyjna o co pytać zagadnień, mianowicie skupmy się na zagadnieniu samej młodzieży. W socjologicznym ujęciu młodzież traktowana jest jako społeczna kategoria obejmująca jednostki młode w sensie chronologicznym i biologicznym, chociaż nie całkiem identyczne pod względem swoich cech społecznych. Po wtóre, młodzież kojarzy się także z „młodością”, abstrakcyjnym pojęciem, które określa stan, w jakim znajdują się młodzi ludzie, lub fazę rozwojową, jaką przeżywają. Kryterium wieku jest zatem niewystarczające do zdefiniowania „młodzieży”, ponieważ pomija się aspekt konkretnych wzorów zachowań, dążeń, języka, ubioru czy sposobu spędzania wolnego czasu. Właściwszym kryterium jest opis tej kategorii społecznej z punktu widzenia miejsca, jakie ona zajmuje w społeczeństwie globalnym. T. Paleczny definiuje młodzież jako „tę część grupy kulturowej, która ze względu na podleganie procesowi socjalizacji nie zinternalizowała jeszcze w pełni wartości i norm kulturowych ani nie nabyła przepisów ról społecznych, przez co bardziej niż inni członkowie grupy podatna jest na sprzeciw wobec nich i ich odrzucenie”.